LINIA TRAMWAJOWA ZWYKŁA

data numer rodzaj trasa uwagi
ROZSTAW TORÓW 1525 mm.
1940.06.23. linia tramwajowa zwykła stała MARYMONT – Marii Kazimiery – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Mickiewicza – plac Inwalidów – Mickiewicza – wiadukt – Bonifraterska – Franciszkańska – Gęsia – GĘSIA / DZIKA. Przywrócenie połączenia z Marymontem.

[DOmW 1940, nr 021, 24 VI 1940, str. 16;
NKW 1940, nr 145, 22-23 VI 1940, str. 4]
1940.09.01. linia tramwajowa zwykła stała MARYMONT – Marii Kazimiery – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Mickiewicza – plac Inwalidów – Mickiewicza – wiadukt – Bonifraterska – Franciszkańska – Gęsia – GĘSIA / OKOPOWA. Przedłużenie trasy na terenie Muranowa.

[DOmW 1940, nr 032, 4 IX 1940, str. 6, 7;
NKW 1940, nr 202, 28 VIII 1940, str. 3]
1940.09.29. linia tramwajowa zwykła stała MARYMONT – Marii Kazimiery – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Mickiewicza – plac Inwalidów – Mickiewicza – wiadukt – Bonifraterska – Franciszkańska – Gęsia – GĘSIA / DZIKA. Zamiana krańców z linią 4.

[DOmW 1940, nr 036, 7 X 1940, str. 6]
1940.11.26. linia tramwajowa zwykła stała MARYMONT – Marii Kazimiery – Potocka – Mickiewicza – plac Wilsona – Mickiewicza – plac Inwalidów – Mickiewicza – wiadukt – Bonifraterska – PLAC KRASIŃSKICH (powrót: PLAC KRASIŃSKICH – Nowiniarska – Franciszkańska – Bonifraterska). Utworzenie Getta warszawskiego - wycofanie linii z jego terenu.

[DOmW 1940, nr 044, 30 XI 1940, str. 8-9;
NKW 1940, nr 278, 26 XI 1940, str. 3]
1941.09.21. linia tramwajowa zwykła stała LIKWIDACJA LINII. Przejęcie trasy przez linie 4 i 14.

[NKW 1941, nr 223, 20/21 IX 1941, str. 3]
1942.06.01. linia tramwajowa zwykła stała CMENTARZ BRÓDNOWSKI – św. Wincentego – 11 Listopada – Konopacka – Wileńska – Targowa – aleja Zieleniecka – aleja i most Poniatowskiego – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – plac Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Bagatela – plac Unii Lubelskiej – Puławska – WIERZBNO. Zmiana oznaczenia linii 6 wraz ze znacznym wydłużeniem trasy.

[DOmW 1942, nr 018, 23 V 1942, str. 2-3;
NKW 1942, nr 117, 19 V 1942, str. 3]
1943.08.22. linia tramwajowa zwykła stała CMENTARZ BRÓDNOWSKI – św. Wincentego – 11 Listopada – Konopacka – Wileńska – Targowa – aleja Zieleniecka – aleja i most Poniatowskiego – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – plac Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Bagatela – plac Unii Lubelskiej – Puławska – SŁUŻEW. Przejęcie odcinka trasy linii 19.

[NKW 1941, nr 170, 20 VII 1941, str. 3]
1944.02.01. linia tramwajowa zwykła stała
(kursuje do godz. 20.00)
CMENTARZ BRÓDNOWSKI – św. Wincentego – 11 Listopada – Konopacka – Wileńska – Targowa – aleja Zieleniecka – aleja i most Poniatowskiego – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – plac Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Bagatela – plac Unii Lubelskiej – Puławska – SŁUŻEW. Ograniczenie czasu kursowania do godz 20.00.

[DOpZMW 1944, nr 003-004, 5 II 1944, str. 3-4;
NKW 1944, nr 025, 29/30 I 1944, str. 3]
1944.04.25. linia tramwajowa zwykła stała
(kursuje do godz. 20.00)
CMENTARZ BRÓDNOWSKI – św. Wincentego – 11 Listopada – Konopacka – Wileńska – Targowa – aleja Zieleniecka – aleja i most Poniatowskiego – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – plac Trzech Krzyży – Aleje Ujazdowskie – Bagatela – plac Unii Lubelskiej – Puławska – SŁUŻEW.

(W godz 6.30 - 7.30 kursy na odcinku: AL. JEROZOLIMSKIE / NOWY ŚWIAT - SŁUŻEW tylko dla Niemców.)
Wprowadzenie zakazu poruszania się ludności polskiej na poszczególnych fragmentach lub na całości niektórych linii.

[NKW 1944, nr 097, 25 IV 1944, str. 3]
1944.08.01. linia tramwajowa zwykła stała
(kursuje do godz. 20.00)
LIKWIDACJA LINII. Wybuch Powstania Warszawskiego.

OBJAŚNIENIE SKRÓTÓW W PRZYPISACH:
DOmW - Dziennik Obwieszczeń miasta Warszawy [1940-1942]
DOpZMW - Dziennik Obwieszczeń polskiego Zarządu Miejskiego w Warszawie [1943-1944]
DUmsW - Dziennik Urzędowy m. st. Warszawy [1939]
GŻ - Gazeta Żydowska [1940-1942]
NKW - Nowy Kurier Warszawski [1939-1945]
1859DW - W. Bartoszewski, 1859 Dni Warszawy, wyd. 2, Warszawa: PWN 1984.
WTE - J. Sawicki, J. Janiak, D. Walczak, T. Igielski, Warszawskie Tramwaje Elektryczne 1908-1998, t. 1-2, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 1998.
WAiT - J. Dąbrowski, D. Nalazek, M. Stiasny, Warszawskie Autobusy i Trolejbusy, Rybnik: Betezda 2005.

 

POWRÓT DO SPISU LINII TRAMWAJOWYCH (LATA 1939-1944)

POWRÓT DO KARTOTEK LINII


KONTAKT: trasbus@o2.pl.