data |
numer |
rodzaj |
trasa |
uwagi |
1897.03.09. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja konna; rozstaw torów 800 mm) |
TARGÓWEK – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI PUSTELNIK.
Stacje: TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK. |
Otwarcie ruchu tymczasowego obsługiwanego trakcją konną (tylko w razie nagłej potrzeby uruchamiano parowóz). |
1899.09.15. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
TARGÓWEK – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN. |
Oficjalne otwarcie linii. |
1901.08.04. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN. |
Przedłużenie do dworca przy ul. Stalowej 60. |
1902.08.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – IZABELIN. (kursy w niedziele i święta)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, IZABELIN. |
Oddanie do użytku bocznicy rozpoczynającej się tuż przez stacją STRUGA. Miała na celu wywóz torfu z okolicznych pokładów, jak również przyczynienie się do
rozwoju planowanych w okolicy letnisk. Uruchomienie specjalnych pociągów letnich kursujących w niedziele i święta. |
jesień 1903. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN. |
Likwidacja kursów świątecznych do Izabelina z powodu nikłej frekwencji (do budowy planowanych uzdrowisk nie doszło). |
wiosna 1908. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA. (kursy pospieszne we wtorki, czwartki, soboty i dni świąteczne)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, STRUGA. |
Uruchomienie dodatkowych kursów pospiesznych. |
1915.07.26. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
ZAWIESZENIE LINII. |
Wywiezienie większości taboru przez wycofujące się wojska rosyjskie.
[KW 1915, nr 206, 28 VII 1915, dod. por., str. 3] |
1915.09.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja konna; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI. |
Uruchomienie prowizorycznej komunikacji na skróconej trasie obsługiwanej przez jeden z pozostawionych w Warszawie wozów letnich. |
1915.10.02. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja konna; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA. |
Wprowadzenie regularnej komunikacji (6 kursów w ciągu dnia w każdą stronę z częstotliwością 120 minut) wraz z przedłużeniem trasy.
[KW 1915, nr 272, 2 X 1915, str. 3] |
1916.02.05. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA. |
Dostarczenie przez niemiecką fabrykę Henschla nowych parowozów.
[KW 1916, nr 036, 5 II 1916, wyd. por., str. 2] |
1916.03.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN. |
Przywrócenie kursowania na odcinku Struga - Radzymin. |
1916.11.01. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Wólka Radzymińska: Szosa Forteczna Wawer-Zegrze – Nieporęt: Szosa Forteczna Wawer-Zegrze – ZEGRZE.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, WÓLKA RADZYMIŃSKA, ZEGRZE. |
Otwarcie tzw. "linii wojennej" między Strugą a Zegrzem.
[KW 1916, nr 296, 25 X 1916, wyd. wiecz., str. 6; KW 1916, nr 300, 29 X 1916, str. 8] |
1923.??.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA. (kursy pospieszne we wtorki, czwartki, soboty i dni świąteczne)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, STRUGA. |
Rozebranie "linii wojennej" z powodu nikłej frekwencji (przejęcie przez PKP od wojska linii Jabłonna - Zegrze wraz z uruchomieniem komunikacji autobusowej pomiędzy Zegrzem a Warszawą rok wcześniej). |
1935.??.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK I, PUSTELNIK II, STRUGA, CMENTARZ, LEOPOLDYNÓW, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA. (kursy pospieszne we wtorki, czwartki, soboty i dni świąteczne)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, STRUGA. |
Uruchomienie nowych przystanków PUSTELNIK I (wraz z przemianowaniem dotychczasowego przystanku PUSTELNIK na PUSTELNIK II) oraz CMENTARZ i LEOPOLDYNÓW (na trasie Słupno - Radzymin). |
wiosna 1938. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa i spalinowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK I, PUSTELNIK II, STRUGA, CMENTARZ, LEOPOLDYNÓW, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA. (kursy pospieszne we wtorki, czwartki, soboty i dni świąteczne)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, STRUGA.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – PUSTELNIK I. (kursy pospieszne, trakcja spalinowa)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, ZACISZE, DREWNICA, PUSTELNIK I. |
Uruchomienie pospiesznych tzw. ekstra pociągów obsługiwanych dwoma zestawami zakuponych w zeszłym roku wagonów motorowych. |
1939.09.07?. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
ZAWIESZENIE LINII. |
Wywołany bombardowaniami pożar strawił m. in. budynek biur i ekspedycji stacji TARGÓWEK. Prawdopodobnie wtedy też zawieszono kursowanie kolejki mareckiej. |
1939.10.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK I, PUSTELNIK II, STRUGA, CMENTARZ, LEOPOLDYNÓW, RADZYMIN. |
Przywrócenie kursowania (władze okupacyjne zobowiązały zarząd kolejki do jak najszybszego wznowienia komunikacji). |
wiosna 1940. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa i spalinowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK I, PUSTELNIK II, STRUGA, SŁUPNO, CMENTARZ, LEOPOLDYNÓW, RADZYMIN.
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA. (kursy pospieszne we wtorki, czwartki, soboty i dni świąteczne)
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, STRUGA. |
Przywrócenie kursowania dodatkowych pociągów pospiesznych ze względu na wzrastający ruch pasażerski. |
1943.12.09. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa i spalinowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA MOST – Wybrzeże Szczecińskie – Starzyńskiego – trasa wzdłuż torów PKP – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA MOST, PRAGA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK I, PUSTELNIK II, STRUGA, SŁUPNO, CMENTARZ, LEOPOLDYNÓW, RADZYMIN. |
Otwarcie łącznicy z kolejką jabłonowsko-wawerską wraz z prawdopodobnym wchłonięciem linii pospiesznej jako skrócony wariant linii Warszawa Most - Radzymin. |
1944.08.01. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
ZAWIESZENIE LINII. |
Wybuch Powstania Warszawskiego. |
1944.11.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
MARKI – Radzymińska – MARKI STRUGA.
Stacje: MARKI, PUSTELNIK, STRUGA. |
Uruchomienie nieregularnych kursów (kursowanie w kierunku Warszawy było faktycznie zabronione ze względu na bliskość frontu). |
1945.01-02.??. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – MARKI STRUGA.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA. |
Przedłużenie trasy (dalej ruch nieoficjalny) - pozostawienie łącznicy Warszawa Most - Stalowa jako gospodarczej. |
lato 1945. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, SŁUPNO, CMENTARZ, RADZYMIN. |
Przedłużenie trasy (dalej ruch nieoficjalny). |
wiosna 1946. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA PRAGA STALOWA – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA PRAGA STALOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK, STRUGA, SŁUPNO, CMENTARZ, RADZYMIN. |
Otwarcie ruchu stałego. |
1949.07.21. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
WARSZAWA TARGOWA – aleja Solidarności – Radzymińska – Marki: Radzymińska – Słupno: Warszawska – Radzymin: Warszawska – RADZYMIN.
Stacje: WARSZAWA TARGOWA, TARGÓWEK, ZACISZE, DREWNICA, MARKI, PUSTELNIK I, PUSTELNIK II, STRUGA, SŁUPNO, CMENTARZ, RADZYMIN. |
Przedłużenie linii w związku z otwarciem Trasy W-Z i likwidacją kłopotliwego przejazdu przy ul. Stalowej. |
1974.09.01. |
KOLEJKA MARECKA |
kolej wąskotorowa (trakcja parowa; rozstaw torów 800 mm) |
LIKWIDACJA LINII. |
Zastąpienie przez PKS.
[EW 1974, nr 201, 26 VIII 1974, str. 7] |