data linia rodzaj zmiana uwagi
1931.01.01. Zarząd Tramwajów likwiduje komercyjny transport towarowy - część wagonów towarowych pozostawiono dla potrzeb własnych oraz Centralnej Wojskowej Składnicy Taboru na Solcu, posiadającej własną bocznicę.
1931.01.19. 17 linia tramwajowa zwykła stała PLAC WILSONA – Słowackiego – Ustronie – Felińskiego – Mierosławskiego – Mickiewicza (powrót: Mickiewicza – plac Inwalidów – Mickiewicza – PLAC WILSONA.) – Zajączka – Krajewskiego – Szymanowska – Sierakowska – plac Muranowski – Nalewki – Bielańska – plac Teatralny – Moliera – Trębacka – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – Śniadeckich – Nowowiejska – Sucha – Filtrowa – PLAC NARUTOWICZA.
(Stara trasa: DWORZEC GDAŃSKI – Sierakowska – plac Muranowski – ... – PLAC NARUTOWICZA.)
Przedłużenie trasy w kierunku Żoliborza. Kursy co 8-9 minut.

[PZ 1931, nr 16, 16 I 1931, str. 7;
PZ 1931, nr 18, 18 I 1931, str. 11]
1931.06.01. P linia tramwajowa zwykła stała POWIŚLE – Dobra – Nowy Zjazd – Krakowskie Przedmieście – Miodowa – plac Krasińskich – Nowiniarska – Franciszkańska – Gęsia – Smocza – Nowolipie – Żelazna – Chłodna – plac Mirowski – plac Żelaznej Bramy – Graniczna – Bagno – Świętokrzyska – Marszałkowska – Aleje Jerozolimskie – Nowy Świat – plac Trzech Krzyży – Książęca – Ludna – Solec – Dobra – POWIŚLE.
(Stara trasa: POWIŚLE – ... – Franciszkańska – Gęsia – Dzika – Dzielna – Karmelicka – Leszno – Solna – plac Mirowski – ... – POWIŚLE.)
Korekta trasy na terenie Mirowa i Muranowa.

[Sprawozdanie Tramwajów Miejskich 1931/1932, str. 5]
1931.06.21. B linia autobusowa zwykła stała PLAC KAZIMIERZA WIELKIEGO – Miedziana – Srebrna – Twarda – Żelazna – Chmielna – Foksal – Kopernika – Tamka – Wybrzeże Kościuszkowskie – WYBRZEŻE KOŚCIUSZKOWSKIE / LIPOWA. Uruchomienie linii łączącej bezpośrednio Powiśle ze Śródmieściem przez rejon skarpy warszawskiej pozbawionej ze względu na stromiznę spadku ulicy komunikacji tramwajowej.
Kurs co 5-6 minut.

[DZmsW 1932, nr 025, 5 III 1932, str. 2;
Sprawozdanie Tramwajów Miejskich 1931/1932, str. 6]
1931.12.14. 16 linia tramwajowa zwykła stała WAWRZYSZEWSKA – Obozowa – Młynarska – Wolska – Chłodna – plac Mirowski – plac Żelaznej Bramy – Graniczna – Królewska – Marszałkowska – PLAC ZBAWICIELA.
(Stara trasa: MŁYNARSKA – Wolska – ... – PLAC ZBAWICIELA.)
Przedłużenie linii - otwarcie nowej trasy przez ul. Młynarską i Obozową.

[Sprawozdanie Tramwajów Miejskich 1931/1932, str. 5]
1931.12.19. PL. WILSONA

POLA BIELAŃSKIE
linia autobusowa zwykła stała (Społeczna Komunikacja Autobusowa) PLAC WILSONA – Słowackiego – Marymoncka – POLA BIELAŃSKIE. Uruchomienie działalności prywatnego, niezależnego od "magistrackich" Tramwajów i Autobusów przewoźnika - Społecznej Komunikacji Autobusowej, zorganizowanego przez Towarzystwo Przyjaciół Wielkiej Warszawy wespół z Państwowymi Zakładami Inżynierii. Poszczególne linie połaczyły pozbawione dotąd komunikacji zbiorowej przedmieścia miasta (lub posiadające taką komunikację, ale niesprawną) przy pomocy zakupionych przez Towarzystwo autobusów Ursus "AM". Poszczególne linie nie były oznaczane w żaden sposób poza tablicami kierunkowymi. Kursy w godz. 6.00 - 24.00.
PL. ZAMKOWY

POLA BIELAŃSKIE
linia autobusowa zwykła stała (Społeczna Komunikacja Autobusowa) PLAC ZAMKOWY – [???] – [Nalewki – plac Muranowski?] – Zakroczymska – Krajewskiego – Zajączka – Śmiała – aleja Wojska Polskiego – Czarnieckiego – Krasińskiego – plac Wilsona – Słowackiego – Marymoncka – POLA BIELAŃSKIE.

OBJAŚNIENIE SKRÓTÓW W PRZYPISACH:
ABC - ABC [1926-1934]
ABCNC - ABC Nowiny Codzienne [1935-1939]
CZAS - Czas [1848-1939]
DW - Dobry Wieczór [1929-1932]
DWKC - Dobry Wieczór-Kurier Czerwony [1932-1939]
DZmsW - Dziennik Zarządu m. st. Warszawy [1916-1939]
DD - Dzień Dobry [1931-1939]
EP - Express Poranny [1922-1939]
GP2G - Gazeta Poranna 2 Grosze [1912-1929]
GPW - Gazeta Poranna Warszawska [1925-1928]
GOW - Goniec Warszawski [1935-1939]
GW - Gazeta Warszawska [1771-1925, 1928-1935]
KC5G - Kurier Codzienny 5 Groszy [1932-1939]
KC - Kurier Czerwony [1925-1932]
KIiT - Kurier Informacyjny i Telegraficzny [1922-1925]
KP - Kurier Polski [1898-1939]
KPR - Kurier Poranny [1877-1939]
KW - Kurier Warszawski [1821-1939]
NC - Nowiny Codzienne [1922]
NCD - Nowiny Codzienne [1932-1934]
WDN - Warszawski Dziennik Narodowy [1935-1939]
WW - Wieczór Warszawski [1928-1939]
WIEK - Wiek [1873-1906]
WAiT - J. Dąbrowski, D. Nalazek, M. Stiasny, Warszawskie Autobusy i Trolejbusy, Rybnik: Betezda 2005.
WTE - J. Sawicki, J. Janiak, D. Walczak, T. Igielski, Warszawskie Tramwaje Elektryczne 1908-1998, t. 1-2, Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 1998.

 

SPIS TRAS (stan na koniec grudnia 1931 r.)

SCHEMAT KOMUNIKACJI (stan na koniec grudnia 1931 r.)

POWRÓT DO SPISU LAT



KONTAKT: trasbus@o2.pl.