DATA LINIA RODZAJ LINII ZMIANA UWAGI
1884.02.02. linia tramwajowa zwykła okresowa
(kursuje w pogodne dni świąteczne)
(konna)
PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac św. Aleksandra – aleja Ujazdowska – aleja Belwederska – Bagatela – MOKOTÓW. Uruchomienie linii "spacerowej" w związku z polepszającą się pogodą.

[KW nr 35, 4 II 1884, str. 4]
1884.02.04. linia tramwajowa zwykła okresowa
(kursuje w pogodne dni świąteczne)
(konna)
ZAWIESZENIE KURSOWANIA.

(Stara trasa: PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac św. Aleksandra – aleja Ujazdowska – aleja Belwederska – Bagatela – MOKOTÓW.)


[KW nr 35, 4 II 1884, str. 4]
1884.02.??.



Zobacz schemat
linia tramwajowa zwykła okresowa
(kursuje dwa razy dziennie)
(konna)
DWORZEC KOLEI NADWIŚLAŃSKIEJ – Sierakowska – plac Muranowski – Nalewki – ŚWIĘTOJERSKA.

(Stara trasa: DWORZEC KOLEI NADWIŚLAŃSKIEJ – Sierakowska – plac Muranowski – Nalewki – Świętojerska – Nowiniarska – plac Krasińskich – Długa – Wąska – Podwale – Krakowskie Przedmieście – PLAC ZAMKOWY.)
Ponowne skrócenie trasy. Ograniczenie kursowania do dwóch kursów dziennie: o godz. 13.30 i 20.00.

[KW nr 57a, 26 II 1884, str. 2]
1884.03.15. linia tramwajowa zwykła okresowa
(kursuje w pogodne dni świąteczne)
(konna)
PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac św. Aleksandra – aleja Ujazdowska – aleja Belwederska – Bagatela – MOKOTÓW. Oficjalne uruchomienie linii "spacerowej" w związku z polepszającą się pogodą.

[KW nr 78a, 18 III 1884, str. 2]
1884.03.??. PL. KRASIŃSKICH

PL. ŚW. ALEKSANDRA
linia omnibusowa zwykła stała LIKWIDACJA LINII.

(Stara trasa: NOWINIARSKA – Nowiniarska – plac Krasińskich – Miodowa – Senatorska – plac Zamkowy – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – PLAC ŚW. ALEKSANDRA.)
Rezygnacja ostatnich przedsiębiorców omnibusowych z utrzymywania jednej z najstarszych linii omnibusowych w Warszawie. W ostatnim okresie linię obsługiwały 4 wozy (przed uruchomieniem tramwajów - 40).

[KW nr 78b, 18 III 1884, str. 4]
1884.04.01. Otwarto przystanek kolejowy w Jaktorowie. Przystanek utworzony na wniosek właścicieli żyrardowskiej fabryki wyrobów lnianych i pończoszniczych, Karola Teodora Hielle i Karola Augusta Dittricha, którzy podobną fabrykę budowali w Jaktorowie. [SŁ nr 14, 17 I 1884, str. 2]
1884.04.01. linia tramwajowa zwykła stała
(konna)
POWĄZKI (II BRAMA) – Powązkowska – Dzika – Muranowska – plac Muranowski – Nalewki – Bielańska – plac Teatralny – Nowosenatorska – Trębacka – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac św. Aleksandra – aleja Ujazdowska – aleja Belwederska – Bagatela – MOKOTÓW. Zastąpienie linii "czerwonej z białym krzyżem" linią "białą z czerwonym krzyżem" w związku z wprowadzeniem letniego rozkładu jazdy.

[KW nr 78a, 18 III 1884, str. 2]
linia tramwajowa zwykła stała
(konna)
ZAWIESZENIE KURSOWANIA.

(Stara trasa: MURANÓW – Nalewki – Bielańska – plac Teatralny – Nowosenatorska – Trębacka – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – PLAC ŚW. ALEKSANDRA.)
1884.04.??.



Zobacz schemat
linia tramwajowa zwykła stała
(konna)
PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Nowy Zjazd – most Aleksandrowski – Aleksandrowska – Targowa – Wileńska – DWORZEC KOLEI PETERSBURSKIEJ.

(Stara trasa: DWORZEC KOLEI WIEDEŃSKIEJ – Marszałkowska – Królewska – Krakowskie Przedmieście – Nowy Zjazd – ... – DWORZEC KOLEI PETERSBURSKIEJ.)
Skrócenie trasy.

[KW nr 119a, 30 IV 1884, str. 2]
1884.04. Zarząd tramwajów wprowadził sprzedaż w formie bloczków 100 szt. biletów dziecięcych o nominale 3 kop. analogicznie jak w przypadku wcześniej wprowadzonej sprzedaży biletów o nominałach 5 i 7 kop. W dalszym ciągu obowiązywał w takim przypadku upust 5 procent. Bilety były do nabycia w biurze zarządu oraz w budkach znajdujących się na głównych stacjach. [KC nr 120, 1 V 1884, str. 3]
1884.05.18. WYŚCIGI linia tramwajowa zwykła specjalna
(kursuje od godz. 15.00)
(konna)
PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac św. Aleksandra – aleja Ujazdowska – aleja Belwederska – Bagatela – MOKOTÓW.

PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – MOKOTÓW.
Uruchomienie specjalnej linii tramwajowej kursującej na dwóch alternatywnych trasach w związku z organizacją wyścigów konnych na Polu Mokotowskim. Do obsługi skierowano 80 wozów.

[KW nr 137, 18 V 1884, str. 3]
1884.05.19. WYŚCIGI linia tramwajowa zwykła specjalna
(kursuje od godz. 15.00)
(konna)
LIKWIDACJA LINII.

(Stara trasa: PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – plac św. Aleksandra – aleja Ujazdowska – aleja Belwederska – Bagatela – MOKOTÓW.

PLAC ZAMKOWY – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – MOKOTÓW.)


[KW nr 137, 18 V 1884, str. 3]
1884.05. Przystanek końcowy dla omnibusów kursujących z pl. Zamkowego do rogatek wolskich został przeniesiony spod Kolumny Zygmunta na Nowy Zjazd. [GP nr 121, 29 V 1884, str. 2]
1884.06.13.
1884.07.26.
OBJAZD KRÓTKOTERMINOWY Zawieszenie ruchu na trasie tramwajów belgijskich na ul. Dzikiej i Powązkowskiej (na odcinku od pl. Broni do pętli przy II bramie cmentarza) w związku z budową kanalizacji.

BIAŁA.       POWĄZKI (ROGATKA POWĄZKOWSKA) – Dzika – ... – MOKOTÓW.

BIAŁA Z CZERWONYM KRZYŻEM.       POWĄZKI (ROGATKA POWĄZKOWSKA) – Dzika – ... – MOKOTÓW.

POMARAŃCZOWA.       POWĄZKI (ROGATKA POWĄZKOWSKA) – Dzika – ... – STACJA TOWAROWA.
[GW nr 170, 28 VII 1884, str. 1;
KC nr 176, 26 VI 1884, str. 3;
KPR nr 174, 24 VI 1884, str. 4;
KW nr 161, 12 VI 1884, str. 6;
KW nr 170b, 21 VI 1884, str. 3]
1884.06.15. MOKOTÓW

WIERZBNO
linia omnibusowa zwykła stała
(sezonowa)
MOKOTÓW – Nowoaleksandrowska – WIERZBNO. Uruchomienie przez przedsiębiorcę Jana Jamiołkowskiego sezonowej linii omnibusowej łączącej Wierzbno z Warszawą. Opłata za przejazd w jedną stronę - 10 kop.

[GW nr 137, 19 VI 1884, str. 2;
KPR nr 168, 18 VI 1884, str. 3;
KW nr 161, 12 VI 1884, str. 3]
1884.07.23. PL. BANKOWY

PRAGA
linia omnibusowa zwykła stała PLAC BANKOWY – Senatorska – plac Teatralny – Senatorska – plac Zamkowy – Nowy Zjazd – most Aleksandrowski – Aleksandrowska – [...] – PRAGA. Uruchomienie linii omnibusowej łączącej Pragę z pl. Bankowym. Opłata za przejazd - 5 kop.

[GP nr 167, 24 VII 1884, str. 3;
KPR nr 204, 24 VIII 1884, str. 4]
ok. 1884.08.05. PL. KRASIŃSKICH

BIELANY
linia omnibusowa zwykła stała
(sezonowa)
PLAC KRASIŃSKICH – Nowiniarska – Bonifraterska – Muranowska – plac Muranowski – Mikołajewska – Szosa Marymoncka – droga przez Marymont – BIELANY (powrót: BIELANY – droga przez Marymont – Szosa Zakroczymska – Szosa Marymoncka). Uruchomienie przez przedsiębiorców Jana Jamiołkowskiego i Kuźmę Gruzkowa linii sezonowej łączącej Bielany z Warszawą. Linię obsługiwały 4 omnibusy (po dwa każdego z przedsiębiorców). Opłata za przejazd - 30 kop.

[KW nr 216a, 6 VIII 1884, str. 1]
1884.08.??. BIELAŃSKA

DW. KOLEI WIEDEŃSKIEJ
linia omnibusowa zwykła stała BIELAŃSKA – Bielańska – plac Teatralny – Wierzbowa – plac Saski – Królewska – Marszałkowska – DWORZEC KOLEI WIEDEŃSKIEJ. Uruchomienie przez prywatnych przedsiębiorców dwóch linii omnibusowych kursujących po ulicach pozbawionych komunikacji tramwajowej.

[KW nr 217a, 7 VIII 1884, str. 2]
PL. KRASIŃSKICH

PRAGA
linia omnibusowa zwykła stała PLAC KRASIŃSKICH – Długa – Nowomiejska – Rynek Starego Miasta – Świętojańska – plac Zamkowy – Nowy Zjazd – most Aleksandrowski – Aleksandrowska – Targowa – Sokola – DWORZEC KOLEI TERESPOLSKIEJ.
1884.08.07. PL. KRASIŃSKICH

PRAGA
linia omnibusowa zwykła stała PLAC KRASIŃSKICH – Długa – Nowomiejska – Rynek Starego Miasta – Świętojańska – plac Zamkowy – Nowy Zjazd – most Aleksandrowski – Aleksandrowska – [...] – PRAGA. Uruchomienie linii omnibusowej łączącej Pragę z pl. Krasińskich.

[KW nr 217a, 7 VIII 1884, str. 2]
1884.09.15. NALEWKI

CM. ŻYDOWSKI
linia omnibusowa zwykła
(specjalna)
NALEWKI – Gęsia – CMENTARZ ŻYDOWSKI. Uruchomienie kursującej tylko 15 września linii omnibusowej umożliwiających podczas "świąt starozakonnych" dojazd do cmentarza.

[KW nr 256, 15 IX 1884, str. 3]
1884.09.??. PL. KRASIŃSKICH

BIELANY
linia omnibusowa zwykła stała
(sezonowa)
ZAWIESZENIE KURSOWANIA.

(Stara trasa: PLAC KRASIŃSKICH – Nowiniarska – Bonifraterska – Muranowska – plac Muranowski – Pokorna – Mikołajewska – Szosa Marymoncka – droga przez Marymont – BIELANY (powrót: BIELANY – droga przez Marymont – Szosa Zakroczymska – Szosa Marymoncka).)
Zawieszenie kursów po zakończeniu sezonu.
MOKOTÓW

WIERZBNO
linia omnibusowa zwykła stała
(sezonowa)
ZAWIESZENIE KURSOWANIA.

(Stara trasa: MOKOTÓW – Nowoaleksandrowska – WIERZBNO.)
1884.10.06.



Zobacz schemat
linia tramwajowa zwykła stała
(konna)
NALEWKI – Świętojerska – Nowiniarska – plac Krasińskich – Długa – Wąska – Podwale – plac Zamkowy – Krakowskie Przedmieście – Królewska – Marszałkowska – DWORZEC KOLEI WIEDEŃSKIEJ. Uruchomienie linii tramwajowej łączącej Muranów z Dworcem Wiedeńskim przez plac Zamkowy.

[KW nr 275a, 4 X 1884, str. 4;
KW nr 277, 6 X 1884, str. 3]
1884.10. "Towarzystwo tramwajowe w tych dniach rozdało niektórym uprzywilejowanym osobom, żetony pamiątkowe, służące jednocześnie za bilet wolnej jazdy.
Żetony te wyrobione u jednego z tutejszych jubilerów, są złote, z jednej strony mają herb m. Warszawy, t. j. syrenę w pięknej emalii, z drugiej strony - wygrawerowany tramwaj i rok 1881-1883 - u góry nazwisko osoby, dla której wydany. Stanowi on bardzo ładny breloczek.
Z tytułu owych żetonów, byliśmy już świadkami małego nieporozumienia, towarzystwo widocznie przepomniało zawiadomić służbę, iż żetony służą na wolny przejazd, gdyż jeden z konduktorów od osoby posiadającej takowy, domagał się koniecznie biletu.
- Mam żeton - powiada pasażer, ukazując na wiszący u zegarka brelok.
- To się mnie nie tyczy - zapewnia konduktor i natarczywie domaga się zapłaty.
Pasażer zastosował się naturalnie do żądania - bo wszelkie tłómaczenie pomódz nie mogło."
[KC nr 304, 1 XI 1884, str. 3]
1884.11.01.
1884.11.02.
POWĄZKI

PL. ZAMKOWY
linia tramwajowa zwykła cmentarna
(konna)
POWĄZKI (PLAC BRONI) – Dzika – Muranowska – plac Muranowski – Nalewki – Świętojerska – Nowiniarska – plac Krasińskich – Długa – Wąska – Podwale – Krakowskie Przedmieście – PLAC ZAMKOWY. Uruchomienie dwóch linii tramwajowych łączących Powązki z placami Zamkowym i Teatralnym.

[GP nr 248, 30 X 1884, str. 3;
GW nr 249, 31 X 1884, str. 2;
KW nr 285b, 14 X 1884, str. 3;
KW nr 300b, 29 X 1884, str. 3;
SŁ nr 251, 31 X 1884, str. 3]
POWĄZKI

PL. TEATRALNY
linia tramwajowa zwykła cmentarna
(konna)
POWĄZKI (PLAC BRONI) – Dzika – Muranowska – plac Muranowski – Nalewki – Bielańska – PLAC TEATRALNY.
1884.11.07.



Zobacz schemat
linia tramwajowa zwykła stała
(konna)
KARMELICKA – Leszno – Bielańska – plac Teatralny – Nowosenatorska – Trębacka – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – PLAC ŚW. ALEKSANDRA. Skrócenie trasy połowy kursów linii "niebieskiej" wraz z wprowadzeniem osobnego oznaczenia.

[GP nr 253, 6 XI 1884, str. 2-3;
GW nr 253, 6 XI 1884, str. 2;
KW nr 307a, 5 XI 1884, str. 4;
KW nr 307b, 5 XI 1884, str. 3]
1884.11.27. NALEWKI

PRAGA
linia omnibusowa zwykła stała NALEWKI – [...] – plac Zamkowy – Nowy Zjazd – most Aleksandrowski – Aleksandrowska – Targowa – PRAGA. Uruchomienie przez prywatnego przedsiębiorcę linii omnibusu tzw. zimowego (zamiast kół zainstalowane były płozy sań) łączącej Muranów z Pragą.

[KW nr 331a, 29 XI 1884, str. 3]
1884.12.03.
1884.12.04.
Z powodu wzmożonych opadów śniegu tramwaje kursowały dopiero od godzin popołudniowych. [KW nr 335a, 3 XII 1884, str. 3;
KW nr 336a, 4 XII 1884, str. 2]

OBJAŚNIENIE SKRÓTÓW W PRZYPISACH:


ABC - ABC [1926-1934]
ABCNC - ABC Nowiny Codzienne [1935-1939]
CZAS - Czas [1848-1939]
DW - Dobry Wieczór [1929-1932]
DWKC - Dobry Wieczór-Kurier Czerwony [1932-1939]
DoW - Doniesienia Warszawskie [1879-1882]
DP - Dziennik Polski [1913-1915]
DzW - Dziennik Warszawski [1864-1914]
DZmsW - Dziennik Zarządu m. st. Warszawy [1916-1939]
DZ - Dzień [1908-1915]
DD - Dzień Dobry [1906-1906, 1931-1939]
DZIŚ - Dziś [1931-1931]
EPR - Echo Pragi [1916-1918]
EW - Echo Warszawskie [1924-1926]
EK - Ekonomista [1878-1883]
EPO - Epoka [1926-1929]
EP - Express Poranny [1922-1939]
GC - Gazeta Codzienna [1831-1861]
GD - Gazeta Dwugroszowa [1911-1912]
GP - Gazeta Polska [1861-1905]
GP2G - Gazeta Poranna 2 Grosze [1912-1929]
GPW - Gazeta Poranna Warszawska [1925-1928]
GSW - Gazeta Sądowa Warszawska [1873-1939]
- Głos [1917-1918]
GŁW - Głos Warszawski [1908-1914]
GŁW - Głos Wieczorny [1917-1918]
GOP - Goniec Poranny [1901-1918]
GOW - Goniec Warszawski [1935-1939]
GOWC - Goniec Wieczorny [1901-1918]
GW - Gazeta Warszawska [1771-1925, 1928-1935]
HA - Hasło [1907-1908]
KO - Korrespondent [1834-1839]
KWK - Kronika Wiadomości Krajowych i Zagranicznych [1856-1860]
KC - Kurier Codzienny [1865-1905]
KC5G - Kurier Codzienny 5 Groszy [1932-1939]
KCZ - Kurier Czerwony [1925-1932]
KIiT - Kurier Informacyjny i Telegraficzny [1922-1925]
KP - Kurier Polski [1898-1939]
KPR - Kurier Poranny [1877-1939]
KW - Kurier Warszawski [1821-1939]
LU - Ludzkość [1906-1907]
NA - Naród [1906-1907]
NWC - Naród-Wiadomości Codzienne [1910-1913]
NG - Nowa Gazeta [1906-1918]
NW - Nowiny [1877-1884]
NC - Nowiny Codzienne [1922]
NCD - Nowiny Codzienne [1932-1934]
NKP - Nowy Kurier Polski [1926-1926]
PW - Przegląd Wieczorny [1915-1930]
- Słowo [1882-1919]
TI - Tygodnik Ilustrowany [1859-1939]
WDN - Warszawski Dziennik Narodowy [1935-1939]
WGP - Warszawska Gazeta Policyjna [1845-1868]
WC - Wiadomości Codzienne [1908-1910]
WWA - Wiadomości Warszawskie [1929-1930]
WW - Wieczór Warszawski [1928-1939]
WIEK - Wiek [1873-1906]
ZD - Z Dnia na Dzień [1906-1906]
ZR - Złoty Róg [1906-1906]


 


SPIS TRAS (stan na koniec grudnia 1884 r.)


SCHEMAT KOMUNIKACJI (stan na koniec grudnia 1884 r.)


POWRÓT DO SPISU LAT

KONTAKT: trasbus@o2.pl.